Aus dem Circus wulff. Nach einer photographischen Aufnahme | Interieur het nieuwe circus- en concertgebouw aan het Stationsplein. | 1893
Het nieuwe circus- en concertgebouw | Het circus- en concertgebouw aan het Stationsplein. | 1893
Groeten uit Rotterdam Circus Pfläging ; Serietitel Groeten uit Rotterdam | Gezicht op het Circus-Variété, dat tegenover het station Delftse Poort aan het Stationsplein lag. | 1900
CIRCUS VARIETE ROTTERDAM | Het interieur van het Circus-Variété aan het Stationsplein. | 1910
Interieur van het Amerikaansch Danspaviljoen aan het Stationsplein. Het volgde in 1912 het Cirque Variété van Carl Pfläging op. In 1914 werd het opgeheven en kwam Circus Schouwburg in deze ruimte. | 1912
“Het Amerikaansch Danspaviljoen, de voormalige Circus Variété aan het Stationsplein, waar avond aan avond de paren zweven over den spiegelgladden vloer, biedt zijn bezoekers behalve dat dansgenot nog telkens vertooningen, die de aantrekkelijkheid van deze vermaak-instelling moeten verhoogen. Thans biedt men den bezoekers daar een kleurig schouwspel aan, een 'Volksfeest te Madrid'. Voor Spanjaarden is 'n volksfeest zonder corrida iets onbestaanbaars, vandaar dat het hier voorgestelde volksfeest zich ook concentreert om een stierengevecht, maar wij zijn geen Spanjaarden en het op wreedaardige wijze doodkwellen van eenige dieren zou ons niet kunnen bekoren.”
“Een model-schoonmoeder’ (Afgekeurd.) Blijspel in drie bedrijven. Opgevoerd door het gezelschap van M. Spree inden Circus-Schouwburg te Rotterdam. [...] Schunnig in den waren zin kan dit blijspel wel niet genoemd worden, maar toch ongenietbaar voor katholieken. Een jonge vrouw is boos op haar man, omdat zij op haar huwelijksreis in Rome geweest is maar den Paus niet gezien heeft.”
“Wij hebben bezoek gehad van de heeren Jacobsohn en Meurs, beiden van het Arena-theater, dat op den 1en Augustus in den voormaligen Circus- Schouwburg op het Stationsplein zijn deuren zal openen […] Behalve dan de artisten, die natuurlijk uit alle landen afkomstig zullen zijn, is het personeel, dat in de 'Arena' werkzaam zal zijn, geheel uit Hollanders samengesteld. Ook het orkest van 20 man, waarover Max de Groot den scepter zal zwaaien, is geheel uit Nederlanders samengesteld.”
Zelf een herinnering aan deze plek? Deel je herinnering hier en schrijf mee aan de culturele geschiedenis van Rotterdam.